Business modelling

Met business modelling ga je actief aan de slag om je onderneming de goede kant op te sturen. In een business model beschrijf je precies hoe je onderneming waarde creëert, levert en ook behoudt. Er zijn verschillende methodes voor business modelling. Deykerhoff werkt met het Business Model Canvas. Business modelling moet je regelmatig en met herhaling doen.

Verdienmodel

De termen businessmodel en verdienmodel worden vaak door elkaar gebruikt. Maar ze betekenen niet hetzelfde. Je verdienmodel laat zien hoe je onderneming meerwaarde creëert. In je business model beschrijf je alle facetten die invloed hebben op het creëren van deze meerwaarde.

Voorbeelden van een verdienmodel zijn:

  • Uren x tarief
  • Vaste prijs
  • Abonnement
  • Value based pricing

Je business model gaat over vragen als:

  • Wie zijn mijn doelgroepen?
  • Welk probleem heeft mijn klant?
  • Wat ga ik mijn klant aanbieden?

Business modelling leidt tot een keuze uit de verdienmodellen. De keus kan vallen op één verdienmodel, maar je kunt als onderneming ook met meerdere modellen werken.

Business Model Canvas

Deykerhoff werkt met Business Model Canvas. Met het Business Model Canvas brengen we alle aspecten van jouw bedrijf op een overzichtelijke en visuele manier in kaart. Aan de hand van bouwstenen beschrijven we je organisatie, je verdienmodel, je klanten, relaties en je leveranciers. Zo krijg je zicht op bedrijfsonderdelen die van essentieel belang zijn. Ook kijken we naar de veranderingen in de wereld om je heen. Hoe kun je gaan anticiperen? Veranderingen gaan tegenwoordig snel en zijn vaak groot. Wat betekenen de veranderingen voor jouw onderneming?

Een voorbeeld: De rol van een autodealer is de laatste decennia enorm veranderd. Aan moderne auto’s is steeds minder onderhoud nodig. Elektrische en hybride auto’s veroveren in hoog tempo de markt. Private lease maakt dat je als garagehouder ook banden met leasemaatschappijen en verzekeraars moet onderhouden. Hoe bereid je je bedrijf en personeel op dit soort ontwikkelingen voor om geen klanten te verliezen?

Coaching

Je kunt business modelling altijd gebruiken, maar het is zeker een belangrijk instrument als je voor grote veranderingen staat. Business modelling is een traject waarbij de bouwstenen van Canvas een belangrijke rol spelen. Het is de dynamiek van werken met dat schema van bouwstenen en daarover praten wat leidt tot een businessmodel waarin alles op elkaar is afgestemd. Nadat we jouw business model beschreven hebben, is het belangrijk om met elkaar ijkmomenten vast te leggen. Dat zijn afspraken over de momenten waarop je zaken hebt gerealiseerd. Die ijkmomenten bespreken we in een coachingstraject. Zo’n traject helpt je bij het realiseren van je plannen.

In een middag je ondernemersdroom concreet op papier?